Propozycją ewaluacji osiągnięć dzieci 5-6-letnich z zakresu edukacji zdrowotnej jest konkurs. Scenariusz odnosi się nie tylko do diagnozy kompetencji dzieci w tym obszarze , ale mobilizuje do : myślenia twórczego , współdziałania w zespołach, rozwiązywania zadań problemowych , czytania zdań , dokonywania prób pisania Konkurs z zakresu edukacji zdrowotnej dla dzieci 5-6-letnich Materiał programowy : Programy : „Edukacja zdrowotna”; „Rośnij z Didasko”; Program innowacyjny z zakresu nauki czytania i pisania Temat : „Zdrowy przedszkolak - to ja”. Konkurs wiedzy na temat zdrowia. Cele ogólne : - kształtowanie postawy prozdrowotnej - rozwijanie aktywności poznawczej, twórczej - wykorzystywanie dziecięcej ekspresji - utrwalanie pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych - zachęcanie do zdrowotnej rywalizacji Cele operacyjne : dziecko : - wie co to jest zdrowie - zna sposoby dbania o zdrowie - zna zasady higieny - współpracuje w zespole - dokonuje samodzielnych wyborów - czyta polecenia - potrafi rozwiązać krzyżówkę Metody : - oparte na słowie : instruktaż, - oparte na obserwacji i przeżyciach (pokaz), - oparte na działaniu (metoda zadaniowa, działania praktyczne) . Formy organizacyjne aktywności dzieci : aktywność indywidualna jednolita i zróżnicowana, aktywność zbiorowa. Środki dydaktyczne : sztalugi, tablice stojące, pojemniki na punkty, pisaki, przylepce, plansze z zadaniami, karty zadań z krzyżówkami (4warianty),makieta drzewa, kredki, ”jabłuszka” kartonowe. Przebieg zajęcia :
- Myślenie kreatywne - dokańczanie przez dzieci zdania rozpoczynającego się od słów : „Jestem zdrowy, bo...”.
- Podział grupy na zespoły, wykonywanie zadań konkursowych, przedstawionych na planszach ( sztalugi , tablice stojące) :
- „Jak się ubrać?”-dobieranie ubrań stosownie do pogody (przyklejanie we właściwym miejscu); - „Co jest zdrowe?”- odczytywanie zagadek słownych, przyporządkowywanie im odpowiedzi w formie ilustracji warzyw i owoców ; - „Co zdrowe dla ząbków?” – zaznaczanie produktów, potraw, dzięki którym zachowamy zdrowie zębów ; - „Ustalamy posiłki” – tworzenie jadłospisu z uwzględnieniem 4 posiłków : wklejanie obrazków z produktami ; - „Co potrzebne w łazience?” – wyszukiwanie spośród rysunków tych, które przedstawiają przybory potrzebne w łazience, zaznaczanie ich ; - „Kiedy myjemy ręce?” – odczytywanie zdań określających „po” lub „przed” jakimi czynnościami myjemy ręce – przyporządkowywanie ich właściwym obrazkom .
- Zabawa ruchowa bieżna : „Sałatka jarzynowa”.
- Rozwiązywanie krzyżówek indywidualnie – dobór stopnia trudności przez dzieci.
- „Drzewko zdrowia” – rysowanie lub zapisywanie na wyciętych w formie jabłuszek kartonikach określeń tego , co wpływa pozytywnie na zdrowie.
- Zabawa ruchowa : „Rączki w górę”.
- Podsumowanie wykonania zadań, dokonanie oceny słownej, nagradzanie dzieci pakietami „Dimana”.
Opracowanie : Małgorzata Bebel
|